تاکسی‌رانی

در چند سال گذشته استفاده از سیستم‌های حمل و نقل هوشمند رشد چشم‌گیری داشته‌اند و بسیاری از سازمان‌ها و سیستم‌های حمل و نقلی از این سامانه‌ها بهره‌گیری می‌کنند. یکی از مهم‌ترین ساختارهای حمل و نقلی در کشور، سیستم‌های حمل و نقل عمومی درون‌شهری شامل اتوبوس و تاکسی می‌باشد. حجم گسترده ناوگان در شهرها، کنترل و نظارت بر ناوگان را سخت کرده و امکان ارائه خدمات هر چه بهتر به مردم را دشوار می‌کند. به این ترتیب، در صورت ایجاد یک سیستم هوشمند به منظور ایجاد یک نظارت یکپارچه بر ناوگان‌های شهری، می‌توان از ظرفیت‌های سازمان به نحو احسنت استفاده کرده و خدمت‌رسانی به مردم را بهبود بخشید. علاوه بر آن، این سیستم‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا هزینه‌های سازمانی را برای انجام کارهای روزمره کاهش داده و نگرش سازمان را به سمت راه‌اندازی و ایجاد سیستم‌های توسعه‌یافته و پیشرفته‌تر سوق دهیم.

در این میان، نیاز به سامانه‌ای متمرکز برای مدیریت ناوگان تاکسی‌ها، از جمله نظارت بر حرکت ناوگان و عملکرد رانندگان، کنترل و هدایت تاکسی‌ها به شدت احساس می‌گردد. نظارت هوشمند و برخط ناوگان تاکسی‌رانی علاوه بر اینکه باعث کاهش هزینه‌های انرژی و نیروی انسانی می‌شود، بستری برای کاهش بار ترافیکی کلان‌شهرها و اقبال شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی خواهد شد.

taxi-solution

نرم‌افزار مدیریت،‌کنترل و ره‌گیری ناوگان شرکت ویراتک (ره‌نگر) با سال‌ها تحلیل و طراحی شکل گرفته و نیازمندی‌های حمل و نقلی در این سامانه با حضور اساتید و کارشناسان حمل و نقل کشور لحاظ گردیده است. لزوم استفاده از این سامانه در یک بستر حمل و نقلی، و استفاده از ادبیات مورد نیاز سازمان‌های حمل و نقلی در سایه تحقیق و بررسی مجموعه‌های اتوبوس‌رانی، تاکسی‌رانی و معاونت‌های حمل و نقل شهرداری‌ها ممکن بوده است. همچنین، وجود تحلیل مناسب از سامانه‌های هم‌تراز خارجی و درخواست‌های شهرداری‌های مختلف دنیا برای استفاده از این سامانه‌ها و بررسی RFP های بین‌المللی، در کنار قابلیت‌های ارائه شده توسط این سامانه‌ها امکان طراحی سامانه‌ای با کیفیت بین‌المللی را برای ما ایجاد کرده است.

ما در ارائه خدمات خود تمامی نیازمندی‌های مدیریت و کنترل ناوگان و نیازمندی‌های حمل و نقلی شهری را مطالعه کرده‌ایم و هدف ما ارائه راه‌کاری جامع است که بتواند تمامی نیازمندی‌های مرتبط با حمل و نقل عمومی در یک شهر را پاسخ دهد. سامانه‌های مختلف ویراتک در این راستا در یک معماری جامع و سرویس‌گرا در کنار یکدیگر جمع‌شده‌اند تا بتوانیم شهرهایی پیشرفته با خدمات سطح‌بالا داشته باشیم.

قابلیت‌ها و نیازمندی‌های عملکردی سامانه مدیریت، کنترل و ره‌گیری ناوگان (ره‌نگر) ویژه تاکسی‌رانی در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است قابلیت‌هایی که با علامت (*) مشخص شده‌اند مخصوص نسل سوم سامانه ره‌نگر می‌باشد و در نسل دوم وجود ندارند.

  1. قابلیت‌های تحلیل خط تاکسی
    • نمایش مکان تاکسی بر روی خط به صورت هوشمند(*) نمایش زمان تخمینی رسیدن تاکسی به انتهای خط بر اساس الگوهای ترافیکی گذشته و رفتار راننده
    • (*) نمایش زمان تخمینی رسیدن تاکسی بعدی به ایستگاه مبدا و یا مقصد هر خط (زمان انتظار مسافران)
  2. ارائه سرویس تاکسی سرویس (اعزام) برای تاکسی‌ها
    • (*) امکان انتقال تماس‌های رسیده به سامانه از طریق Caller ID
    • (*) امکان مدیریت مشترکین و مشخصات فرد تماس گیرنده
    • (*) امکان اعزام چندین خودرو به صورت همزمان
    • (*) امکان اختصاص سرویس به خودروها
    • (*) امکان تعیین مبدا و مقصد مسافر بر روی نقشه و ارسال آدرس به صورت پیام متنی به راننده
    • (*) امکان تعریف مکان مسافر
    • (*) استفاده از الگوریتم‌های نوبت‌دهی بر اساس
      • استفاده از روش اولین ورود، اولین سرویس (الگوی صف)
      • دسته‌بندی رانندگان در صف‌های مختلف (تعریف چند صف)
      • انتخاب خودرو به صورت دستی و یا از روی نقشه
      • انتخاب نزدیک‌ترین خودرو برای اعزام به سرویس
      • امکان انتخاب راننده توسط مشتری در صورت آزاد بودن راننده
      • استفاده از مکانیزم هوشمند نوبت‌دهی ویرا بر حسب رتبه رانندگان (انتخاب بر حسب تابعی از نزدیکی خودرو، رتبه راننده و نوبت در صف)
    • (*) کنترل و مدیریت خودرو از زمان اعزام تا پایان سرویس
    • (*) امکان رزرو خودرو از طریق مسافران برای زمان مشخص
    • (*) ارائه گزارش کلیه سرویس‌ها، تعداد سرویس هر راننده در پایان هر روز
  3. گزارش‌های اختصاصی تاکسی
    • (*) گزارش تعداد سفرهای انجام شده توسط هر تاکسی در بازه‌های زمانی مختلف
    • (*) گزارش ترافیک عبوری از ابتدا و انتهای هر خط در بازه‌های زمانی مختلف
    • (*) نمودار ترافیک عبوری از ابتدا و انتهای هر خط در بازه‌های زمانی مختلف
    • (*) نمایش تعداد سرویس‌های انجام شده در هر خط و توسط هر راننده
    • (*) گزارش مدت مؤثر حضور تاکسی در خط به تفکیک شرکت تاکسی‌رانی/منطقه‌ی تاکسی‌رانی/خطوط تاکسی‌رانی و یک راننده در بازه‌های زمانی ساعت/روز/هفته/ماه/سال
    • گزارش متوسط سرعت تاکسی در خط به تفکیک: زمان گزارش، یک تاکسی خاص،‌ یک خط خاص و یا یک بازه ی زمانی در شبانه روز/هفته/ماه/سال
    • (*) گزارش مدت توقف تاکسی به مدت بهره‌برداری به تفکیک شرکت تاکسی‌رانی/منطقه/خط
    • (*) میانگین مدت کارکرد تاکسی به صورت نموداری در بازه ی زمانی قابل تعریف
    • (*) متوسط زمان انتظار تاکسی در هر یک از خطوط در طول روز
    • (*) متوسط زمان سفر هر خط در طول روز
    • (*) تخمین سرفاصله زمانی حرکت تاکسی‌ها برای هر خط