rah-negar-2

ره نگر ، سامانه مدیریت، کنترل و ره‌گیری ناوگان

با ره‌نگر مکان ناوگان و پرسنل خود را هر لحظه ببینید. شما می‌توانید در هر لحظه وضعیت عملکرد کل ناوگان و پرسنل خود را رصد کرده و برای برنامه‌ریزی‌های آینده از ره‌نگر استفاده کنید. کنترل عملکرد رانندگان به منظور کاهش هزینه‌ها و انرژی در سازمان شما مبنای تحلیل ما در تولید ره‌نگر بوده است. نگاه مبتنی بر فرآیند در تولید ره‌نگر به منظور استفاده از این سیستم در یک فرآیند بزرگ سازمانی به شما این امکان را می‌دهد تا چرخه‌های سازمانی خود را هوشمند کنید. ره‌نگر:

  • تحت وب و دارای ظاهر زیباست.
  • کاربری ساده‌ای دارد و به راحتی به آنچه می‌خواهید دسترسی دارید.
  • کیفیت بالایی دارد و با تکنولوژی‌های برتر نرم‌افزاری تولید شده است.
  • آلارم‌ها و گزارشات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد.

ما باور داریم یک سیستم مدیریت ناوگان تنها در صورتی می‌تواند قابلیت‌های خود را نشان داده و نیاز شما را برآورده کند که برای نیاز مشخص سازمان شما سفارشی شده باشد. راه‌کارهای ره‌نگر برای صنایع مختلف عبارتند از:

  • اتوبوس‌رانی
  • تاکسی‌رانی
  • مدیریت امداد
  • نظارت بر خدمات شهری
  • برنامه‌ریزی و مدیریت پخش
  • برنامه‌ریزی و مدیریت ویزیتوری

slogan-rahnegar

 

در وقت خود صرفه جویی کنید

با ره‌نگر می‌توانید چارچوب عملکرد ناوگان خود را برنامه‌ریزی کرده و کنترل عملکرد ناوگان را به ره‌نگر بسپارید. به این ترتیب، ره‌نگر به صورت برخط ناوگان شما را رصد می‌کند و آلارم‌های لازم را به شما می‌دهد. همچنین در پایان هر روز با گرفتن گزارش از عملکرد کل ناوگان می‌توانید وضعیت در عین سادگی با دقت بالا همه چیز را کنترل کنید.

حرکت ناوگان خود را بین مناطق و نقاط مختلف ببنید

با تعریف مناطق و نقاط مختلف بر روی نقشه ره‌نگر شما می‌توانید از ورود و خروج ناوگان خود در مناطق مختلف و یا حضور ناوگان در نقاط مختلف به همراه زمان توقف در نقاط مطلع شوید. به این ترتیب می‌توانید هم هشدارهای خود را مبتنی بر مناطق و نقاط تعریف شده خود ببینید و هم بر این اساس گزارشگیری کنید.

برای اطلاع از نحوه عملکرد ناوگان گزارشگیری کنید

ارائه انواع گزارشات مختلف توسط سیستم ره‌نگر این امکان را به شما می‌دهد تا از نحوه عملکرد ناوگان خود در پایان هر روز و به صورت دوره‌ای از وضعیت کل ناوگان خود مطلع شوید. ارائه گزارشات مختلف از مسافت طی شده، توقفات، سرعت‌های غیرمجاز و مکان‌های بازدید شده از جمله گزارشات ما در ره‌نگر است. گزارشات ره‌نگر در فرمت‌های مختلف html، pdf و excelقابل استفاده است. ره‌نگر مکان ناوگان را به صورت متنی به شما نشان می‌دهد.

ره نگر بر روی گوشی های شما

نسخه اندروید نرم‌افزار ره‌نگر به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید ناوگان خود را بر روی گوشی‌های خود کنترل کنید. به این ترتیب امکان کنترل ناوگان در هر زمان و اطلاع از هشدارهای ایجاد شده توسط ره‌نگر برای شما محیا شده است.

 

ره‌نگر چه ماژول‌هایی دارد؟

یکی از بخش‌های مهم سامانه، درگاه مدیریت ارتباط با ناوگان است. درگاه ارتباطی ویراتک این قابلیت را دارد که حجم ناوگان‌های موجود در کشور را پشتیبانی کند. پشتیبانی از حجم ۷۰،۰۰۰ ناوگان تاکسی‌رانی تهران با نرخ ارسال ۲ پیام در دقیقه توسط درگاه ارتباطی ویراتک امکان توسعه و استفاده از این سامانه را برای تمامی ناوگان‌های کشور ممکن ساخته است.

همچنین، این درگاه قابلیت این را دارد که به عنوان یک پل ارتباطی عمل کرده و داده‌های دریافتی را برای سامانه‌های دیگر به صورت برخط ارسال نماید.

یکی دیگر از مولفه‌های کاربردی نرم‌افزار مدیریت، کنترل و ره‌گیری ناوگان ویراتک، مولفه مدیریت ماموریت این شرکت است. با استفاده از این سامانه، بر اساس درخواست‌های آمده، این سامانه با توجه به پارامترهای مختلف تعریف شده اقدام به تعریف ماموریت برای خودروها می‌کند. این قابلیت در سامانه‌های مختلف مانند امداد، آژانس، پخش و سامانه‌های از این دست استفاده می‌شود. برخی پارامترهای تصمیم‌گیری این مولفه عبارتند از:

  • نزدیک‌ترین خودروها به مکان درخواست
  • دسته‌بندی خودروها (رانندگان) برای اختصاص ماموریت بر حسب دسته
  • بهینه‌سازی هزینه‌های ناوگان بر حسب میزان مسافت طی شده

همچنین این مولفه فرآیند انجام ماموریت را با امکان تعریف نقاط و مسیرهای مشخص برای ماموریت کنترل می‌کند.

سامانه‌ی تحلیل‌گر ترافیک به منظور تحلیل نحوه حرکت خودروها برای انجام عملیات‌های مربوط به اطلاع‌رسانی برخط مسافران در این معماری قرار گرفته است. این سامانه با دریافت اطلاعات لحظه‌ای مختصات خودروها، مکان خودروها بر روی خط را تشخیص داده و زمان رسیدن خودرو به هر ایستگاه را با توجه به داده‌های آماری جمع‌آوری شده در سیستم تخمین می‌زند.

این سامانه در ارتباط با سامانه مدیریت ناوگان اطلاعات مربوط به خودروها، ایستگاه‌ها و خطوط را از یک سو دریافت کرده و از سوی دیگر در ارتباط با درگاه مرکز داده، اطلاعات لحظه‌ای مربوط به مختصات خودروها را دریافت می‌کند و با تحلیل این داده‌ها، اطلاعات زمان رسیدن خودروها را به هر ایستگاه با استفاده از درگاه مرکز داده ارسال می‌کند.

دقت تخمین این اطلاعات از نقاط قوت فعالیت‌های این مجموعه می‌باشد.الگوریتم‌های استفاده شده در این سامانه برای تحلیل زمان سفر، استفاده از سیستم‌های فازی و الگوریتم‌های تحلیل الگوهای زمان سفر و استفاده از سری‌های زمانی می‌باشد. از سوی دیگر این سامانه وظیفه انطباق داده‌های مکانی خودروها را بر روی خطوط بر عهده دارد.

مولفه تحلیل خط ویراتک با استفاده از سامانه تحلیل ترافیک ویراتک و در نظر گرفتن ماهیت ناوگان، اقدام به برداشت اطلاعات مبتنی بر متن در خصوص ناوگان می‌کند. این مولفه برای خطوط اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی به صورت مستقل تحلیل و طراحی شده و اطلاعات مهم مرتبط با خطوط را برداشت کرده و به صورت برخط و غیربرخط در بسترهای مختلف در اختیار مدیران قرار می‌دهد.

برخی از اطلاعات تحلیل شده در هوش تجاری مرتبط با تحلیل خطوط اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی به شرح زیر است:

  • تشخیص زمان حضور اتوبوس در ایستگاه‌های مختلف
  • تشخیص زمان حضور (حرکت) خودرو در (از) ابتدا و انتهای خطوط
  • تحلیل زمان سرخط واقعی خط
  • تحلیل تعداد سرویس‌های انجام شده توسط هر خودرو (تعداد دفعات طی کردن خط)
  • تحلیل زمان حضور موثر در خط
  • تشخیص موارد خروج از خط
  • تشخیص هوشمند تغییر خط
  • تحلیل الگوی ترافیکی (و زمان سفر) مرتبط با هر خط
  • تحلیل الگوی حرکتی (و زمان سفر) هر خودرو
  • تحلیل ضریب بار خطوط تاکسی

یکی از نیازمندی‌های با اهمیت سامانه‌های حمل و نقل عمومی ایجاد ارتباط موثر با درگاه‌های اطلاع‌رسانی است. وجود هسته تحلیل ترافیک ویراتک (ره‌نما) به عنوان هسته پردازشگر ترافیکی و زمان سفر در کنار مولفه تحلیل خط این شرکت امکان ارائه خدمات برخط اطلاع‌رسانی حمل و نقل عمومی را ممکن ساخته است. درگاه RTPIS شرکت ویراتک برای اتصال سامانه‌ی اطلاع‌رسانی این شرکت به ایستگاه‌ها و دیگر سامانه‌های اطلاع‌رسانی به مردم مانند پورتال شهرداری و یا نرم‌افزارهای موبایل ساخته شده و به صورت یک سامانه‌ی مبتنی بر سرویس به صورت برخط عمل می‌کند.

این مولفه داده­های مورد نیاز برای تولید گزارش‌های پیشرفته مبتنی بر OLAP (گزارش‌های تحلیلی) را ایجاد کرده و در Data Warehouse قرار داده تا واسط ایجاد گزارش‌های پیشرفته با استفاده از این اطلاعات گزارش‌های مورد نیاز مدیریت را ایجاد کند. همچنین این مولفه امکان استخراج داده‌های دیگر سامانه‌ها را با استفاده از تکنولوژی‌های ETL دارا است. بخشی از گزارش‌های تولید شده توسط این مولفه به شرح زیر است:

  • نمودار مسافت طی شده توسط ناوگان به تفکیک خطوط در بازه‌های زمانی مختلف
  • نمودار متوسط سرعت ناوگان به تفکیک خطوط در بازه‌های زمانی مختلف

یکی دیگر از قابلیت‌های مولفه هوش تجاری ناوگان ویرا، استفاده از تکنیک‌های داده‌کاوی برای برداشت اطلاعات ترافیکی شهر و ناوگان است. اطلاعاتی از قبیل تشخیص نقاط پر ترافیک، پر تصادف، پر سرعت، پر مسافر از این قبیل اطلاعات است.

 

 

یکی از سامانه‌های سازمانی شرکت ویراتک شریف، سامانه مدیریت کاربران (و اطلاعات پایه سازمانی) با قابلیت مدیریت سطوح دسترسی است. این سامانه با استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند LDAP قابلیت ارائه سرویس به دیگر سامانه‌های سازمانی را دارا بوده و امکان تجمیع اطلاعات کاربری پایه سازمانی و ارائه خدمات SSO را دارا است. در واقع با استفاده از قابلیت‌های این سامانه، می‌توان درگاهی واحد برای ورود کاربران به سامانه‌های مختلف سازمان ایجاد کرد.

سرور نقشه شرکت ویراتک تعاملی منسجم را با بانک اطلاعاتی سیستم فراهم نموده است. این بخش مدیریت، ذخیره‌سازی و بهنگام‌سازی نقشه‌ها و اطلاعات رقومی جغرافیایی را در مجموعه کل سیستم به عهده دارد. این هسته توانایی انطباق با کلیه استاندارد‌های معتبر بین‌المللی در ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات را داشته و همچنین می‌تواند با انواع سیستم‌ها و بانک‌های اطلاعاتی و یا سایر پایگاه های داده موجود تبادل داده و اطلاعات داشته باشد.

این سرور با ترکیبی از زبان برنامه‌نویسی Python و C++ تولید گشته لذا قابلیت بارگذاری بر روی سیستم‌عامل‌های مختلف ویندوز و لینوکس را دارا می‌باشد. این هسته امکان بارگذاری به عنوان CGI و یا به صورت script را برای استفاده در زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف دارا است.

برخی قابلیت‌های هسته GIS این مجموعه به شرح زیر است:

  • پشتیبانی از نمایش تعداد بالای داده‌های raster، vector
  • کیفیت بالای rendering
  • امکان کامل customize کردن خروجی‌ها

سرور نقشه ویراتک می‌تواند به صورت پیش‌فرض نقشه‌های گوگل مورد نیاز مشتری را به صورت offline بارگذاری نموده و در اختیار سامانه‌های مختلف سازمان قرار داد.

ارائه قابلیت‌های مورد نیاز در سامانه در یک بستر مبتنی بر وب با استفاده از تکنولوژی‌های JavaScript و JQuery توسطه مولفه کاربری نقشه تحت وب ویرا ممکن می‌شود. ارائه قابلیت‌های مختلف کار با نقشه مانند pan و zoom و نمایش لایه‌های مختلف نقشه به صورت برخط تحت وب، امکان نمایش لایه‌های قابل مدیریت و تغییر، نمایش عوارض متحرک با ارائه ابزارهای مختلف از قابلیت‌های این مولفه است. سرعت بالای نقشه و قابلیت‌های مختلف این مولفه از ویژگی‌های منحصر به فرد آن می‌باشد.

یکی از قابلیت‌های ویژه‌ی سامانه مدیریت ناوگان شرکت ویراتک که از نسل دوم محصولات این شرکت به معماری ره‌نگر اضافه شده است، مولفه مدیریت هشدار است. مولفه‌های مختلف این سامانه و سامانه‌های دیگر می‌توانند از طریق درگاه سرویس‌گرا با این مولفه ارتباط برقرار کرده و هشدارهای ایجاد شده در سیستم را در سطوح مختلف ایجاد کرده و از طرق مختلف به اطلاع کاربران و مدیران سیستم برسانند. ایجاد صفحات تنظیمات مربوط به هشدارها مانند محدودیت سرعت، نقاط و زمان توقف از جمله این محدودیت‌ها است.

امکان نمایش هشدارها در سامانه به صورت برخط و ارسال هشدارهای ایجاد شده به صورت ایمیل و پیامک، همچنین ارسال هشدارها به صورت سرویس‌گرا به سامانه‌های دیگر از جمله قابلیت‌های این مولفه است.