ره یاب، مسیریاب حمل و نقل عمومی

مسیریابی به یافتن مسیر مطلوب از یک نقطه روی نقشه به عنوان مبدأ به یک نقطه درون نقشه به عنوان مقصد اطلاق می‌شود. مسیر مطلوب می‌تواند نزدیک‌ترین مسیر از نظر فاصله، سریع‌ترین مسیر و یا مسیر با کمترین میزان پیاده‌روی باشد. از طرفی ممکن است، استفاده از وسائل نقلیه شامل مترو، اتوبوس و تاکسی در مسیر مطلوب حائز اهمیت باشد. مسیریابی در‌واقع یک مساله تئوری کامپیوتری مربوط به تئوری گراف‌ها می‌باشد که در آن صحت اطلاعات ارتباطی مسیرهای شهری بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل شهرداری یکی از بهترین سازمان‌ها برای ارائه چنین سرویسی به افراد می‌باشد

این سامانه برای ارائه مسیرهای بهینه از لحاظ زمان، هزینه و کمترین پیاده‌روی بر اساس خطوط اتوبوس‌رانی، تاکسی‌رانی و مترو به مردم طراحی و ساخته شده است. با توجه به شرایط خاص خطوط تاکسی‌رانی در ایران،‌ ایجاد چینن سامانه‌ای می‌تواند به مردم در انتخاب روش مسافرت درون شهری از طریق سیستم‌های حمل و نقل عمومی کمک کند.

در این سیستم، مسیریاب ممکن است مسیرهایی برای کاربر مشخص کند که در آن‌ها جزئیات سوار و پیاده شدن در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس مختلف مشخص شده است. در واقع مسیریاب از تکه‌های مختلف خطوط اتوبوس و مترو نیز استفاده می‌کند. برای مثال بخشی خروجی مسیریاب می‌تواند ورود به ایستگاه سوم یک خط و خروج از ایستگاه هفتم آن خط باشد. همچنین مسیریاب در جدول مسیریابی ارائه شده به کاربر، به کمک اسامی مشخص خطوط و ایستگاه‌ها به آن‌ها ارجاع می‌دهد. از ویژگی‌های منحصر به فرد این سیستم، استفاده از خطوط تاکسی‌رانی می‌باشد. در واقع اگر کاربر به هنگام مسیریابی گزینه‌ی تاکسی را نیز فعال کرده باشد، سیستم ممکن است استفاده از خطوط تاکسی را نیز در نتایج خود ارائه کند. استفاده از خطوط تاکسی به این گونه است که فرد باید در مبدا خط سوار تاکسی شده و در نقطه مشخصی از خط (ممکن است انتهای خط باشد) که توسط سیستم مشخص می‌شود، از تاکسی پیاده شده و ادامه مسیر را طبق برنامه تعیین شده توسط سیستم ادامه دهد.

rahyab

علاوه بر موارد گفته شده، در سیستم امکان مسیریابی بر حسب «کمترین زمان»، «کمترین هزینه» و «کمترین پیاده‌روی» وجود دارد. در واقع با انتخاب گزینه مورد نظر، سیستم سعی می‌کند مسیری انتخاب کند که از جنبه اهمیت کاربر، بهینه باشد.

این سامانه می‌تواند به مردم کمک کند تا بهترین مسیرها را برای رفت و آمد در شهرها از طریق حمل و نقل عمومی انتخاب کنند. با توجه به گسترده شدن شهرها، دیگر امکان انتخاب و یافتن بهترین مسیرها به راحتی برای مردم به صورت ذهنی ممکن نیست. همچنین این امر به گسترش امکان جذب گردشگران و ارائه خدمات بهتر به آن‌ها کمک می‌کند.

قابلیت‌ها

• ره‌یاب بر روی گوشی‌های شما نسخه اندروید سامانه ره‌یاب برای استفاده توسط کاربران و شهروندان در سطح شهر طراحی شده است. این سامانه به صورت آنلاین امکان مسیریابی را برای شهروندان ممکن می‌سازد.

• سامانه مبتنی بر وب ره‌یاب یکی از بسترهای ارائه خدمات توسط سامانه ره‌یاب، وب می‌باشد. این سامانه از طریق صفحاتی به صورت مبتنی بر وب در اختیار شهروندان می‌تواند قرار داده شود. همچنین صفحات وب رهاد می‌تواند در کیوسک‌های شهری نیز مورد استفاده قرار گیرد.

• ارائه سرویس توسط ره‌یاب شما می‌توانید دیگر سامانه‌های خود را به سامانه ره‌یاب متصل نمایید. در نتیجه بسیاری از خدمات دیگر ره‌یاب می‌تواند در سامانه‌های دیگر شهری مورد استفاده قرار گیرد. تکنولوژی مورد استفاده در ره‌یاب برای ارتباط با دیگر سامانه‌ها وب‌سرویس است. به این ترتیب، شهرداری‌ها می‌توانند سرویس مسیریابی رهاد را در نقشه‌های عمومی و آنلاین خود نیز ارائه دهند.

• مدیریت خطوط حمل و نقل عمومی شهری یکی از خدماتی که سامانه ره‌یاب در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌دهد، امکان مدیریت خطوط و ایستگاه‌های شهری توسط این سیستم است. همچنین سامانه ره‌یاب امکان دریافت خروجی از خطوط به شکل فایل‌های kml را نیز دارد.

rahyab3

rahyab1

rahyab2

rahyab4