ره یار، سامانه مدیریت ناوگان امداد

سامانه‌ی امداد ویرا با بهره‌گیری از تمامی قابلیت‌های سامانه‌ی مدیریت ناوگان این شرکت و با در نظر گرفتن مباحث امدادی ایجاد شده است. این سامانه بر روی سرور مرکزی سازمان نصب می‌شود و کاربران سیستم از هر نقطه‌ای (داخل یا خارج شرکت بسته به سیاست‌های امنیتی مورد نظر)، می‌توانند با استفاده از نام کاربری و کلمه‌ی عبور خود وارد سیستم شده و از امکانات نرم‌افزاری سیستم استفاده کنند. امروزه به کارگیری این سیستم ها برای رسیدن به اهداف زیر، اهمیت ویژه ای یافته است:

  • کنترل و نظارت بر موقعیت جغرافیایی امدادگران (سیستم رهیاب خودرو)
  • ساماندهی ارتباط میان امدادگران و مرکز امداد (سیستم رهیار)
  • ارتباط مکانیزه میان امدادخواهان و مرکز امداد (سیستم SOS)
  • جمع آوری و داده کاوی اطلاعات عیب یابی خودروها و استخراج پارامترهای کیفی (سیستم داده کاو)

حوزه فناوری اطلاعات می تواند نقش مهمی در توانمندسازی سازی سازمان ها و غنی سازی خدمات و ایجاد رضایت در مشتریان داشته باشد.مجتمع سازی و سهولت ارتباط و انطباق امکانات و سیستم های IT در یک سازمان اثربخشی بکارگیری از فناوری اطلاعات را تضمین می نماید. لذا ویراتک پیشنهاد جامعی را ارائه می دهد که تمام ابعاد این سیستم را در بر خواهد داشت. در زیر معماری سیستم جامع ره‌یار برگرفته از معماری جامع مدیریت ناوگان سازمانی نشان داده شده است:

ره‌یار، دارای قابلیت‌ها و توانمندی‌های زیر است:

• قابلیت کنترل و اعمال هر گونه نظارت بر عملکرد امداد گران و خودرو ها

• تعیین و بهینه سازی الگوی حرکتی خودرو های امداد

• نقشه‌ی مبتنی بر vector برای نمایش شهر و مولفه‌های مورد نیاز سازمان

• ارسال دستورات لازم به امدادگر مبنی بر تغییر مسیر یا مشابه آن

• افزایش انعطاف پذیری و استفاده بهینه از ناوگان با توجه به شرایط ترافیکی با جمع‌آوری الگوهای ترافیک

• اعلام آخرین لیست خدمات و توضیحات فنی و مالی به امدادگران

• ارائه انواع گزارش های مالی و فنی و تعمیر و نگهداری خودروها

• ایجاد اتوماسیون اداری میان امدادگر و مرکز امداد شامل اخذ مرخصی، وضعیت مالی و …. 

• قابلیت ارتباط با هر سامانه‌ی خارجی از طریق وب سرویس (ارتباط با سامانه‌ی ژئوتک گاز)

• ارتباط با سامانه‌های مرکز تلفن شرکت‌های امدادی مثل ۱۹۴ امداد گاز برای دریافت موقعیت جغرافیایی منزل و مشکل مشتری در قالب فرم‌های امدادرسانی با تایید اپراتور مرکز به یکی از خودروها

• ارتباط کامل با خودروها از طریق فرستادن پیام به خودرو و نمایش پیام بر روی نمایشگر خودرو

• مسیریابی برای یافتن بهترین مسیر برای رسیدن به نقطه امدادی

• ایجاد سامانه SOS امدادگران که چنانچه در معرض شرایط بحرانی همانند سرقت، تصادف و… قرار گرفتند بتوانند از مرکز تقاضای کمک نمایند.

سخت‌افزار پیشنهادی این شرکت برای استفاده در سامانه‌ی امداد، سخت‌افزارهای MDT شرکت است. در این سطح، به مجموعه دستگاه موقعیت‌یاب یک صفحه نمایشگر نیز افزوده می‌شود که امکاناتی از قبیل مسیر یابی، مشاهده نقشه‌ی گرافیکی، مشاهده اطلاعات دریافتی از مرکز و مشاهده سایر خودروها را به دست آورد. این سخت‌افزار باید به صورت عمومی دارای قابلیت‌های غیرعملکردی زیر باشد:

• توسعه پذیر  امکان ارتباط با ماژول‌های جدید و دارای درگاه‌های مناسب  امکان تغییر در واسط ارتباطی با مرکز و پشتیبانی از واسط‌های مختلف (GSM، WiFi)

• اتصال به شبکه داخل خودرو

• قدرت پردازش مناسب

• مقادم در شرایط خودرو

قابلیت‌های این سخت‌افزارها به شرح زیر است:

• نمایش موقعیت خودرو بر روی نقشه

• نمایش نقشه‌های Raster و Vector

• امکان مسیریابی و نمایش بهترین مسیر برای رسیدن به نقطه امدادی

• ارتباط با مرکز و ارسال و دریافت پیام

• قابلیت برقراری تماس تلفنی با مرکز

• مدیریت ماموریت‌های راننده

• قابلیت رویت دیگر خودروها توسط راننده در داخل اتومبیل با مجوز مرکز

• ارتباط با سرور از طریق بستر GSM

• قابلیت اتصال با ماژول¬های مختلف از طریق درگاه سریال

• هشدار به راننده در شرایط مختلف مانند تخلف یا خروج از مسیر

• قابلیت دریافت اطلاعات از مرکز به صورت زیرنویس

• قابلیت رمز نگاری اطلاعات و سپس ارسال آنها به مرکز

• قابلیت شناسایی راننده و مسئول خودرو از طریق وارد کردن رمز

• مجهز به ورودی و خروجی‌های آنالوگ و دیجیتال برای کنترل خودرو چنانچه در داخل خودرو دستگاه‌های دیگری مانند حسگرهای سوخت، دما، کارت‌خوان حضور و غیاب یا امثال آن نصب گردد، می‌توان با کمک همین زیرسیستم سایر اطلاعات دریافت شده را نیز برای بخش مرکزی ارسال کرد.