تاریخ انتشار ۳۱ مرداد ۱۳۹۳
عنوان انگلیسی Enterprise AVL

بر خلاف گذشته نه چندان دور که سیستم‌های موقعیت‌یابی فقط در صنایع حساس و نظامی و به طور محدود استفاده می‌شد، امروزه استفاده از این سیستم‌ها بسیار رواج پیدا کرده است به طوریکه تمامی گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و تبلت‌ها دارای سیستم‌های موقعیت‌یاب GPS و حتی GLONNAS هستند. رواج سیستم‌های موقعیت‌یابی به همین‌جا ختم نمی‌شود. دستگاه‌های مختلفی مثل دستگاه‌های موقعیت‌یاب خودرویی، موقعیت‌یاب‌های شخصی قابل حمل، موقعیت‌یاب‌های ورزشی مثل ساعت، کفش و دست‌بند، موقعیت‌یاب‌های نصب شده بر روی دوربین‌های دیجیتال همه نشان‌دهنده‌ی محبوبیت این سیستم و فواید بسیار آن است. از این رو لازم است به وسیله ابزارهایی از وسایل فوق استفاده بهینه انجام گیرد. به عنوان مثال بسیاری از دستگاه‌های ردیاب خودرویی دارای نمایشگری است که موقعیت فعلی وسیله را در لحظه نشان می‌دهد، امروزه این دستگاه‌ها قادر هستند علاوه بر اطلاعات لحظه‌ای اطلاعات مسیرهای ممکن برای رسیدن به مقصد را مشخص کنند. این امر نشان دهنده‌ی اهمیت نحوه پردازش و ارائه اطلاعات به هر کاربر بسته به نوع و محل استفاده آن است.

سامانه مدیریت ناوگان نیز از این امر مستثنی نمی‌باشد. کاربرها، شرکت‌ها و وسایل نقلیه مختلف مشخص‌کننده‌ی نیازها می‌باشند. برای مثال نیاز شرکت‌های پخش مواد غذایی با نیاز شرکت‌های ترانزیت بین‌المللی کاملاً متفاوت می‌باشد. هم‌اکنون سامانه مدیریت ناوگان شرکت ویراتک و همچنین دستگاه‌های موقعیت‌یاب استفاده شده، علاوه بر ویژگی‌های عمومی سامانه‌های مدیریت ناوگان، دارای ویژگی‌های مختلفی است که سطح وسیعی از نیازها و درخواست‌های مشتری را پاسخ می‌دهد.

 

سامانه مدیریت ناوگان

سامانه مدیریت ناوگان

مدیریت ناوگان یک محصول کاملا تخصصی در سازمان‌ها است.

مدیریت ناوگان یا AVL تنها به مشاهده خودروهای سازمان بر روی نقشه و یا مشاهده گزارش سرعت خودرو در طول روز منحصر نمی‌شود. مدیریت ناوگان یک محصول کاملا تخصصی بوده و بسیاری از فرآیندها و نیازمندی‌های سازمان‌ها درگیر با این سامانه می‌باشند که این مسئله در محصول مدیریت ناوگان ویراتک (ره‌نگر) به خوبی دیده شده است.

به صورت عمومی، معماری مدیریت ناوگان سازمانی به شکل زیر است:

مدیریت ناوگان

مدیریت ناوگان

این معماری از اجزاء زیر تشکیل شده است:

  • درگاه ارتباط با ناوگان که می‌تواند از طریق بستر gsm‌ یا دیگر بسترهای رادیویی ممکن شود.
  • اطلاعات پایه ناوگان سازمان که در بر دارنده این اطلاعات برای استفاده در دیگر سامانه‌ها است.
  • ابر نگهداری مکان با توجه به حجم زیاد داده‌های مکانی نیاز به وجود یک معماری درست برای نگهداری این حجم داده وجود دارد.
  • ابر پردازشی ناوگان که به دلیل وجود الگوریتم‌های هوشمند و پیچیده بر روی حجم بالای داده‌های مکانی نیاز به یک نگاه در حوزه پردازش ابری در ناوگان وجود دارد.
  • تعمیر و نگهداری ناوگان
  • هوش تجاری ناوگان که یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم است که می‌تواند گزارشات تخصصی زیادی در خصوص ناوگان برای مدیران ایجاد کند.
  • درگاه خدمات سرویس‌گرای ناوگان همه خدمات ناوگان برای استفاده در فرآیندهای سازمانی و دیگر سامانه‌های سازمان به صورت سرویس‌گرا در اختیار قرار داده می‌شود.
  • فرآیندهای کسب و کار سازمانی مدیریت ناوگان را در داخل فرآیندهای سازمان معنا می‌کند.
  • سرویس‌های کسب و کار شامل کلیه خدماتی که در نهایت سازمان از طریق ناوگان خود به مردم و مشتریان خود ارائه می‌کند.

با نگاه به معماری فوق متوجه می‌شویم که مدیریت ناوگان سازمانی یک مقوله کاملا تخصصی بوده که هر یک از مولفه‌های مربوط به ناوگان می‌تواند نقش موثری در طراحی این معماری داشته باشد. همانطور که در معماری نیز مشخص است، در سطح فرآیندهای کسب و کار سازمانی، سرویس‌هایی که سامانه هوشمند مدیریت ناوگان باید در سطح سازمان ارائه دهد مشخص می‌شود. این سرویس‌ها در نهایت در قالب سرویس‌هایی در سطح کسب و کار سازمان را تکمیل می‌کنند و به این ترتیب است که یک سازمان می‌تواند به صورت عملیاتی و مفید از یک سیستم مدیریت ناوگان استفاده نماید.

در کنار این موضوع، مسائلی از قبیل مدیریت داده‌ها، وجود حجم بالای داده‌های مکانی در سیستم‌های مدیریت ناوگان نیز در این معماری به خوبی دیده شده که در چارچوب معماری و حجم ناوگان سازمان باید راه‌حل‌های مناسبی در این چارچوب برای آن در نظر گرفته شود.

همچنین، هوش تجاری ناوگان مجموعه‌ای از قابلیت‌های و خدمات عمومی در سطح ناوگان‌های مختلف می‌تواند ارائه دهد. همچنین هوش تجاری هر ناوگان تخصصی خود تحلیل‌هایی مستقل نیاز دارد که می‌تواند باعث ایجاد گزارشات و تحلیل‌های سطح بالایی در خصوص ناوگان سازمانی شده و بتواند ما را به سمت دریافت بازخوردهای مناسب و ارائه راه‌حل‌هایی برای رسیدن به وضعیت مطلوب راهنمایی کند.

بدون در نظر گرفتن این دیدگاه، مدیریت ناوگان قطعا پس از چند سال راه‌اندازی در سازمان ارزش خود را از دست داده و به دلیل اینکه توقعات مدیران را از یک همچین سیستمی محقق نمی‌سازد، به یک مسئله بی ارزش و هزینه آفرین در سازمان تبدیل می‌شود. مسئله‌ای که متاسفانه به دلیل نبود بلوغ در سامانه‌های ارائه شده در حال حاضر در سطح کشور دامن‌گیر مدیران و سازمان‌ها شده است. این مسئله به خوبی در راه حل ارائه شده در ره‌نگر، سامانه هوشمند مدیریت ناوگان ویراتک دیده شده و به همین دلیل، متخصصان و مشاورانی در حوزه حمل و نقل، ما را در تحلیل سیستم‌ها و کسب و کارهای سازمانی برای رسیدن به یک محصول تخصصی در سطح سازمان همراهی کرده‌اند.

«استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر لینک و منبع، بلامانع است»